Vad gör ni på SOS?
SOS består av funktionerna 1st Line och 2nd line support, test och IT Operations. Denna grupp har allt från kundkontakt i support, drift av Mercurs molntjänst till att göra Release-tester av senaste programvaran av Mercur Business Control.
Då vi har skilda funktioner som ingår under samma avdelning har vi fått en bra dynamik i gruppen med olika bakgrund och kunskap vilket stärkt vår gemenskap och även samarbete i det dagliga arbetet att lösa problem och ge service både till kunder och anställda på Mercur.
Vilka olika arbetsuppgifter/projekt finns hos er?
Inom 1st Line och 2nd line arbetar man främst med applikationssupport av Mercur Business Control. Till sin hjälp har man ärendehanteringsprogamet Jira. Kunder skapar ärenden till Mercur som tas emot av 1st Line support. De ärenden man inte löser eskalerar vidare till 2nd line. Ett brinnande intresse för problemlösning i kombination med att vara serviceinriktad är två bra egenskaper att arbeta inom support.
Inom IT-Ops finns flera olika roller. IT-support där man hjälper till med daglig IT-hjälp till anställda på Mercur. Det kan vara allt från problem med datorer till att hjälpa till med systemadministration av olika system som används. Dev-OPS och Cloud SRE är två roller som arbetar dagligen med Mercurs molntjänst kring allt från övervakning till patchningar och implementering av nya kunder. Gemensamt för de som arbetar i denna grupp är ett genuint intresse för IT och få arbeta med den senaste tekniken.
Inom Test arbetar man med ärendebaserade tester, release tester och kundnära tester. Bra egenskaper är att vara noggrann och ett brinnande intresse av att vilja förbättra produkten man testar.
Berätta om ett/några av era mest spännande projekt?
Idag har vi en väl fungerande molntjänst baserad på OpenStack hos en svensk driftleverantör. Nu har vi påbörjat utveckling av nästa generations molntjänst för Mercur som ska fungera i större skala och klarar av funktioner som autoskalning, klustring och ytterligare automatisering. Detta projekt gör att vi kan tillmötesgå kunders krav på stabilare molntjänst som kan leverera och skala upp och ner efter behov.
Great Place To Work